Perspectives sur l’IA pour les responsables des politiques
Co-dirigé par Mila et le CIFAR, ce programme met en relation les décideur·euse·s avec des chercheur·euse·s de pointe en IA grâce à une combinaison de consultations ouvertes et d'exercices de test de faisabilité des politiques. La prochaine session aura lieu les 9 et 10 octobre.
Hugo Larochelle nommé directeur scientifique de Mila
Professeur associé à l’Université de Montréal et ancien responsable du laboratoire de recherche en IA de Google à Montréal, Hugo Larochelle est un pionnier de l’apprentissage profond et fait partie des chercheur·euses les plus respecté·es au Canada.
Mila organise son premier hackathon en informatique quantique le 21 novembre. Une journée unique pour explorer le prototypage quantique et l’IA, collaborer sur les plateformes de Quandela et IBM, et apprendre, échanger et réseauter dans un environnement stimulant au cœur de l’écosystème québécois en IA et en quantique.
Une nouvelle initiative pour renforcer les liens entre la communauté de recherche, les partenaires et les expert·e·s en IA à travers le Québec et le Canada, grâce à des rencontres et événements en présentiel axés sur l’adoption de l’IA dans l’industrie.
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We present Poutine, a 3B-parameter vision-language model (VLM) tailored for end-to-end autonomous driving in long-tail driving scenarios. Po… (voir plus)utine is trained in two stages. To obtain strong base driving capabilities, we train Poutine-Base in a self-supervised vision-language-trajectory (VLT) next-token prediction fashion on 83 hours of CoVLA nominal driving and 11 hours of Waymo long-tail driving. Accompanying language annotations are auto-generated with a 72B-parameter VLM. Poutine is obtained by fine-tuning Poutine-Base with Group Relative Policy Optimization (GRPO) using less than 500 preference-labeled frames from the Waymo validation set. We show that both VLT pretraining and RL fine-tuning are critical to attain strong driving performance in the long-tail. Poutine-Base achieves a rater-feedback score (RFS) of 8.12 on the validation set, nearly matching Waymo's expert ground-truth RFS. The final Poutine model achieves an RFS of 7.99 on the official Waymo test set, placing 1st in the 2025 Waymo Vision-Based End-to-End Driving Challenge by a significant margin. These results highlight the promise of scalable VLT pre-training and lightweight RL fine-tuning to enable robust and generalizable autonomy.
Maintaining good driving behavior in out-of-distribution scenarios remains a critical challenge in autonomous driving. A promising direction… (voir plus) is to leverage the generalist knowledge and reasoning capabilities of large-language models by treating unusual driving scenarios as a logical reasoning task. In this work, we present Poutine, a method that uses an off-the-shelf 3B-parameter vision-language model (VLM) - without any additional components - to achieve robust end-to-end autonomous driving via a simple and scalable training recipe. To learn strong base driving capabilities, we first train Poutine-Base using self-supervised next-token prediction over vision, language, and trajectory (VLT) tokens, leveraging both nominal and long-tail driving data. In the second stage, we fine-tune Poutine-Base using Group Relative Policy Optimization (GRPO) with a small set of human preference-labeled examples. We evaluated our approach on the Waymo end-to-end driving benchmark curated for long-tail scenarios. The final Poutine model achieves an RFS of 7.99 on the test set, placing 1st in the 2025 Waymo Vision-Based End-to-End Driving Challenge by a significant margin. Our results suggest that handcrafted tokenizers or custom architectural components added to base VLMs in prior work are not necessary to achieve strong driving performance. Instead, this work highlights the potential of scalable VLT pretraining combined with lightweight RL fine-tuning to enable robust and generalizable autonomous driving.
We present Poutine, a 3B-parameter vision-language model (VLM) tailored for end-to-end autonomous driving in long-tail driving scenarios. Po… (voir plus)utine is trained in two stages. To obtain strong base driving capabilities, we train Poutine-Base in a self-supervised vision-language-trajectory (VLT) next-token prediction fashion on 83 hours of CoVLA nominal driving and 11 hours of Waymo long-tail driving. Accompanying language annotations are auto-generated with a 72B-parameter VLM. Poutine is obtained by fine-tuning Poutine-Base with Group Relative Policy Optimization (GRPO) using less than 500 preference-labeled frames from the Waymo validation set. We show that both VLT pretraining and RL fine-tuning are critical to attain strong driving performance in the long-tail. Poutine-Base achieves a rater-feedback score (RFS) of 8.12 on the validation set, nearly matching Waymo's expert ground-truth RFS. The final Poutine model achieves an RFS of 7.99 on the official Waymo test set, placing 1st in the 2025 Waymo Vision-Based End-to-End Driving Challenge by a significant margin. These results highlight the promise of scalable VLT pre-training and lightweight RL fine-tuning to enable robust and generalizable autonomy.