Perspectives sur l’IA pour les responsables des politiques
Co-dirigé par Mila et le CIFAR, ce programme met en relation les décideur·euse·s avec des chercheur·euse·s de pointe en IA grâce à une combinaison de consultations ouvertes et d'exercices de test de faisabilité des politiques. La prochaine session aura lieu les 9 et 10 octobre.
Hugo Larochelle nommé directeur scientifique de Mila
Professeur associé à l’Université de Montréal et ancien responsable du laboratoire de recherche en IA de Google à Montréal, Hugo Larochelle est un pionnier de l’apprentissage profond et fait partie des chercheur·euses les plus respecté·es au Canada.
Mila organise son premier hackathon en informatique quantique le 21 novembre. Une journée unique pour explorer le prototypage quantique et l’IA, collaborer sur les plateformes de Quandela et IBM, et apprendre, échanger et réseauter dans un environnement stimulant au cœur de l’écosystème québécois en IA et en quantique.
Une nouvelle initiative pour renforcer les liens entre la communauté de recherche, les partenaires et les expert·e·s en IA à travers le Québec et le Canada, grâce à des rencontres et événements en présentiel axés sur l’adoption de l’IA dans l’industrie.
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Artificial Neural networks (ANN) trained on complex tasks are increasingly used in neuroscience to model brain dynamics, a process called br… (voir plus)ain encoding. Videogames have been extensively studied in the field of artificial intelligence, but have hardly been used yet for brain encoding. Videogames provide a promising framework to understand brain activity in a rich, engaging, and active environment. A major challenge raised by complex videogames is that individual behavior is highly variable across subjects, and we hypothesized that ANNs need to account for subject-specific behavior in order to properly capture brain dynamics. In this study, we used ANNs to model functional magnetic resonance imaging (fMRI) and behavioral gameplay data, both collected while subjects played the Shinobi III videogame. Using imitation learning, we trained an ANN to play the game while closely replicating the unique gameplay style of individual participants. We found that hidden layers of our imitation learning model successfully encoded task-relevant neural representations, and predicted individual brain dynamics with higher accuracy than models trained on other subjects’ gameplay or control models. The highest correlations between layer activations and brain signals were observed in biologically plausible brain areas, i.e. somatosensory, attention, and visual networks. Our results demonstrate that combining imitation learning, brain imaging, and videogames can allow us to model complex individual brain patterns derived from decision making in a rich, complex environment.