Le Studio d'IA pour le climat de Mila vise à combler l’écart entre la technologie et l'impact afin de libérer le potentiel de l'IA pour lutter contre la crise climatique rapidement et à grande échelle.
Le programme a récemment publié sa première note politique, intitulée « Considérations politiques à l’intersection des technologies quantiques et de l’intelligence artificielle », réalisée par Padmapriya Mohan.
Hugo Larochelle nommé directeur scientifique de Mila
Professeur associé à l’Université de Montréal et ancien responsable du laboratoire de recherche en IA de Google à Montréal, Hugo Larochelle est un pionnier de l’apprentissage profond et fait partie des chercheur·euses les plus respecté·es au Canada.
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The use of dynamic pricing by profit-maximizing firms gives rise to demand fairness concerns, measured by discrepancies in consumer groups' … (voir plus)demand responses to a given pricing strategy. Notably, dynamic pricing may result in buyer distributions unreflective of those of the underlying population, which can be problematic in markets where fair representation is socially desirable. To address this, policy makers might leverage tools such as taxation and subsidy to adapt policy mechanisms dependent upon their social objective. In this paper, we explore the potential for AI methods to assist such intervention strategies. To this end, we design a basic simulated economy, wherein we introduce a dynamic social planner (SP) to generate corporate taxation schedules geared to incentivizing firms towards adopting fair pricing behaviours, and to use the collected tax budget to subsidize consumption among underrepresented groups. To cover a range of possible policy scenarios, we formulate our social planner's learning problem as a multi-armed bandit, a contextual bandit and finally as a full reinforcement learning (RL) problem, evaluating welfare outcomes from each case. To alleviate the difficulty in retaining meaningful tax rates that apply to less frequently occurring brackets, we introduce FairReplayBuffer, which ensures that our RL agent samples experiences uniformly across a discretized fairness space. We find that, upon deploying a learned tax and redistribution policy, social welfare improves on that of the fairness-agnostic baseline, and approaches that of the analytically optimal fairness-aware baseline for the multi-armed and contextual bandit settings, and surpassing it by 13.19% in the full RL setting.