Perspectives sur l’IA pour les responsables des politiques
Co-dirigé par Mila et le CIFAR, ce programme met en relation les décideur·euse·s avec des chercheur·euse·s de pointe en IA grâce à une combinaison de consultations ouvertes et d'exercices de test de faisabilité des politiques. La prochaine session aura lieu les 9 et 10 octobre.
Hugo Larochelle nommé directeur scientifique de Mila
Professeur associé à l’Université de Montréal et ancien responsable du laboratoire de recherche en IA de Google à Montréal, Hugo Larochelle est un pionnier de l’apprentissage profond et fait partie des chercheur·euses les plus respecté·es au Canada.
Mila organise son premier hackathon en informatique quantique le 21 novembre. Une journée unique pour explorer le prototypage quantique et l’IA, collaborer sur les plateformes de Quandela et IBM, et apprendre, échanger et réseauter dans un environnement stimulant au cœur de l’écosystème québécois en IA et en quantique.
Une nouvelle initiative pour renforcer les liens entre la communauté de recherche, les partenaires et les expert·e·s en IA à travers le Québec et le Canada, grâce à des rencontres et événements en présentiel axés sur l’adoption de l’IA dans l’industrie.
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In this paper, we investigate a hybrid scheme that combines nonlinear model predictive control (MPC) and model-based reinforcement learning … (voir plus)(RL) for navigation planning of an autonomous model car across offroad, unstructured terrains without relying on predefined maps. Our innovative approach takes inspiration from BADGR, an LSTM-based network that primarily concentrates on environment modeling, but distinguishes itself by substituting LSTM modules with transformers to greatly elevate the performance our model. Addressing uncertainty within the system, we train an ensemble of predictive models and estimate the mutual information between model weights and outputs, facilitating dynamic horizon planning through the introduction of variable speeds. Further enhancing our methodology, we incorporate a nonlinear MPC controller that accounts for the intricacies of the vehicle's model and states. The model-based RL facet produces steering angles and quantifies inherent uncertainty. At the same time, the nonlinear MPC suggests optimal throttle settings, striking a balance between goal attainment speed and managing model uncertainty influenced by velocity. In the conducted studies, our approach excels over the existing baseline by consistently achieving higher metric values in predicting future events and seamlessly integrating the vehicle's kinematic model for enhanced decision-making. The code and the evaluation data are available at https://github.com/FARAZLOTFI/offroad_autonomous_navigation/).